Ondernemen met liefde

Terwijl Nederlanders hier en daar in opstand komen tegen de beperkende coronamaatregelen en sommige ondernemers de rek in de regels verkennen, geven Clint en Stella Wals een positieve draai aan de crisis. Ze brengen sociaal ondernemerschap in de praktijk. Onder de medewerkers van hun in Weesp gevestigde bedrijf Beter Kip houden ze de gezelligheid en de lol erin. Aan hun klanten geven ze extra service. Maar ze gaan nog een paar stappen verder.

Clint (32) komt uit de kippenbranche, Stella (31) uit de maatschappelijke dienstverlening. Samen hebben ze Beter Kip opgericht en ze vormen een zakelijk duo dat elkaar constructief aanvult. De een concentreert zich op het verwerken en bewerken van kip en het op maat bedienen van de klanten –  nog steeds de horeca, zij het in mindere mate, maar nu voornamelijk marktlieden en particulieren – en de ander op de organisatie eromheen. Twee verschillende types: de één een energieke bikkel op de werkvloer, de ander meer verfijnd en op de achtergrond. Maar behalve dat ze op dezelfde dag zijn getrouwd, hebben ze nog iets met elkaar gemeen: een groot, warm kloppend, sociaal hart. Voor elkaar, vanzelfsprekend ook voor hun twee jonge kinderen, voor hun medewerkers, maar ook voor medemensen die het in deze coronatijd zwaarder hebben.

Sociaal ondernemerschap heet dat. Ze dragen het in hun hart. En toen in maart de coronacrisis uitbrak konden ze er meteen werk van maken.

Stella: “Ik zag op Facebook een post van Nathalie Hagenstein uit Landsmeer, die spullen ging inzamelen voor de Voedselbank Zaanstreek. Mooie actie. We hebben meteen kip gedoneerd.”

Geen seconde hoefden Stella en Clint daar over na te denken. Zoals het voor hen ook vanzelfsprekend was om aan de recente actie van Nathalie rond Sinterklaas en de komende kerstdagen mee te doen. De voedselbank kan sowieso op het ondernemerspaar rekenen. De instelling bestelt regelmatig kip bij ze, betalen daarvoor een schappelijke prijs en dan krijgt ze er standaard een extra partij kip gratis bij.

“Waar het kan, ondersteunen we de voedselbank”, vertelt Clint. “Bij ons gaat er wekelijks dertig à vijftig ton kip doorheen, en dan is de honderdvijftig kilo die we weggeven in verhouding niet veel. We zitten zelf nog in de opbouwfase van ons bedrijf, maar we zijn van nature positief ingesteld en delen graag. Ook onze klanten zijn we van dienst. Ze durven nu niet zo veel te bestellen. Maar als ze dan toch een tekort hebben, leveren we snel na. Onze klanten moeten geen koppijn van de inkoop krijgen. Wij ontzorgen ze.”

Stella knikt instemmend. “Wij verwachten dezelfde positieve instelling van onze medewerkers. Maar dat selecteert zich vanzelf; we trekken automatisch de mensen aan die bij ons passen. Er hangt bij ons een leuke sfeer. Soms staan we met zijn allen te dansen. En we steken elkaar aan.”

Alles met liefde. Dat is het levensmotto van Stella en Clint. Ze maken lange dagen, hebben twee jonge kinderen en hebben nog maar net het fundament onder hun bedrijf gelegd. Maar evengoed hebben ze oog voor hun medemens. De ogen van Stella twinkelen als kerststerren: “Nu kan ik iets met mijn maatschappelijke gevoel doen. Het is ook beter om te delen wat je hebt. Er zit zoveel in ons mensen, je hebt altijd een keuze. Zelf zijn we meegenomen in het enthousiasme van Nathalie, nu hopen we dat mensen in ons enthousiasme worden meegenomen. Een positief sneeuwbaleffect veroorzaken. Dat willen we.”

bron: kompas.nl