Bij de gemeente Landsmeer werden in 2023 bijna drie keer zoveel klachten ingediend als in 2022. In 2022 waren het er nog 15, in 2023 steeg het aantal tot 40. Dit blijkt uit het door de gemeente gepubliceerde Jaarverslag klachten 2023.
Het aantal klachten steeg in bijna alle categorieën, maar vooral bij de afdeling Fysiek domein en Projecten. Waren het er in 2022 nog 8, in 2023 werden 24 klagers geteld.
Een duidelijke verklaring van deze significante stijging biedt het jaarverslag niet. De verslaglegger merkt op dat wat er in het ‘buitengebied’ gebeurt voor iedereen direct waarneembaar is, zoals wegwerkzaamheden. Maar geldt dat dan niet voor 2022, een jaar waarin er ook volop aan de weg werd gewerkt?
Daarnaast stelt het verslag dat ‘een groot deel van de klachten betrekking hadden op het feit dat inwoners het niet eens waren met genomen (bestuurlijke) besluiten.’ Maar ook in 2022 werd er bestuurd in de gemeente. Vraag is dan of er in 2023 zoveel meer bestuurlijke besluiten werden genomen waarmee inwoners het niet eens waren.
Afhandelingstermijn
Een klacht moet uiterlijk binnen tien weken worden afgehandeld. Dat lukte in 11 gevallen niet. Dat is volgens het verslag voornamelijk het gevolg van personeelskrapte en wisselingen in de personeelsbezetting van de gemeente: ‘Er zal nagedacht moeten worden welke maatregelen er nodig zijn om overschrijding van afhandeltermijnen te voorkomen.’
Verder stelt het verslag dat ‘een heldere en duidelijkere communicatie’ over voorgenomen werkzaamheden of projecten mogelijk voor minder klachten kan zorgen.