Alle woningbouwdossiers zijn beschikbaar gemaakt. We kunnen nu het totaal overzien en wat optelwerk verrichten. We presenteren de cijfers in hun context en trekken een voorzichtige conclusie.
Ambities
Landsmeer streeft naar de bouw van minimaal 340 nieuwe woningen tot en met 2030. [Woonzorgvisie 2025-2029, p.7] Dat is aanzienlijk meer dan de inspanningsverplichting voor 150 woningen die is vastgelegd in de Woondeal van de Metropoolregio Amsterdam. [Woondeal MRA, p. 29]
Van de 340 woningen moet 30% in de categorie sociale huur vallen en twee derde deel ‘betaalbaar’ zijn. Wat dat anno 2025 betekent, staat in de tabel hieronder.
| Categorie | Jaar | Maximum |
| Sociale huur | 2025 | Minder dan € 900 per maand |
| Middenhuur | 2025 | Tussen € 901 en € 1.185 per maand |
| Betaalbare koop | 2025 | Onder € 405.000 v.o.n. |
| Vrije sector | 2025 | Alles daarboven (zowel koop als huur) |
Belangrijke regels en afspraken
Eerst zetten we nog even de belangrijkste (wettelijke) regels en afspraken op een rij:
- Bij nieuwbouw moet op gemeentelijk niveau 30% van de woningen in het sociale segment gebouwd worden. [Woondeal MRA, p. 7]
- Bij nieuwbouw moet op regionaal niveau een tweederde deel van de woningen in de betaalbare segmenten (sociale huur, middenhuur en betaalbare koop) gebouwd worden. [Woondeal MRA, p. 28]
- Maximaal 50% van nieuwe en vrijgekomen sociale huurwoningen mogen aan mensen uit de eigen gemeente worden toegewezen. Deze beperking komt voort uit het recht op vrije vestiging dat iedere Nederlander heeft. [Artikel 14 Huisvestingswet 2014]
- Voor alle woningbouwplannen van enige omvang in middenhuur, betaalbare koop en vrije sector maakt de gemeente afspraken met ontwikkelaars over toewijzing aan zoveel mogelijk mensen uit de eigen gemeente. [Woonzorgvisie 2025-2029, p.15].
- Als het gaat om de bouw van meer dan 11 nieuwe woningen binnen de bebouwde kom heeft de gemeenteraad bindend adviesrecht en moeten omwonenden in de gelegenheid gesteld worden te participeren. Het bindend adviesrecht geldt, ongeacht het aantal woningen, ook voor nieuwe woningbouw die grote maatschappelijke impact en/of onrust met zich mee kunnen brengen, of anderszins politiek gevoelig zijn. Indien er geen bindend adviesrecht geldt, is de afhandeling aan het college. [Raadsvoorstel en besluit 29 juni 2023]
- Onder jongeren verstaat de gemeente 18 tot en met 28-jarigen, starters zijn jongeren die naar hun eerste ‘reguliere’ woning gaan. Onder senioren verstaat men 55-plussers. [Woonzorgvisie 2025-2029, p.5]
Data
Op basis van de meest recente inschatting die we opvroegen bij de gemeente (27-10-2025).
Segmenten woningmarkt
| Sociale huur | Betaalbare koop/middenhuur | Koop vrije sector | Totaal | |
| Aalscholverstraat 65 | 3 | 3 | ||
| Breekoever (Noordblok) | 18 | 18 | ||
| Den Ilp 14-16 (Sneek) | 18 | 29 | 47 | |
| Den Ilp 187a en 188 | 7 | 6 | 13 | |
| Den Ilp 85 | 0 | |||
| Dorpsstraat 12-14 | 2 | 2 | ||
| Dorpsstraat 25 | 7 | 7 | ||
| Dorpsstraat 9-11/Tormentilstraat 2a-e | 9 | 11 | 10 | 30 |
| Dorpstraat 58 (Ruif) | 2 | 2 | ||
| Entreegebied Landsmeer Oost | 45 | 55 | 50 | 150 |
| Fuutstraat 2 (Brandweer/LOL) | 5 | 10 | 15 | |
| Kerkebreek 7-17 | 9 | 9 | ||
| M.L. Kingstraat 2 (SamenMeer) | 10 | 10 | 5 | 25 |
| Noordeinde 131 | 1 | 1 | ||
| Noordeinde 8a | 15 | 5 | 20 | |
| Oude Keern/Calkoenstraat | 32 | 32 | ||
| Purmerland 42 A-A/44 | 15 | 15 | ||
| Violierweg (oude gemeentewerf) | 32 | 6 | 2 | 40 |
| Zuideinde 34(Schaapskooi) | 6 | 6 | ||
| Zuideinde 40 (Vita Flora) | 11 | 11 | ||
| Zuideinde 42 | 0 | |||
| Zuideinde 63 | 12 | 12 | 24 | |
| Zuideinde 81 a (Witte Doos) | 30 | 50 | 80 | |
| Zuideinde 99 | 48 | 48 | ||
| Totaal | 178 | 269 | 151 | 598 |
| Percentage | 30% | 45% | 25% | 100% |
Type woningen
| Appartementen | Overige woningen | |
| Aalscholverstraat 65 | 3 | |
| Breekoever (Noordblok) | 18 | |
| Den Ilp 14-16 (Sneek) | 8 | 39 |
| Den Ilp 187a en 188 | 13 | |
| Den Ilp 85 | 0 | |
| Dorpsstraat 12-14 | 2 | |
| Dorpsstraat 25 | 7 | 0 |
| Dorpsstraat 9-11/Tormentilstraat 2a-e | 30 | 0 |
| Dorpstraat 58 (Ruif) | 2 | 0 |
| Entreegebied Landsmeer Oost | 75 | 75 |
| Fuutstraat 2 (Brandweer/LOL) | 15 | 0 |
| Kerkebreek 7-17 | 9 | 0 |
| M.L. Kingstraat 2 (SamenMeer) | 25 | 0 |
| Noordeinde 131 | 1 | |
| Noordeinde 8a | 20 | 0 |
| Oude Keern/Calkoenstraat | 32 | 0 |
| Purmerland 42 A-A/44 | 15 | 0 |
| Violierweg (oude gemeentewerf) | 38 | 2 |
| Zuideinde 34(Schaapskooi) | 6 | |
| Zuideinde 40 (Vita Flora) | 11 | 0 |
| Zuideinde 42 | 0 | |
| Zuideinde 63 | 24 | |
| Zuideinde 81 a (Witte Doos) | 80 | 0 |
| Zuideinde 99 | 48 | 0 |
| 415 | 183 | |
| 69% | 31% | |
Doelgroepen
| Senioren | Starters | Overige | |
| Aalscholverstraat 65 | 3 | ||
| Breekoever (Noordblok) | 10 | 8 | |
| Den Ilp 14-16 (Sneek) | 8 | 10 | 29 |
| Den Ilp 187a en 188 | 7 | 6 | |
| Den Ilp 85 | 0 | ||
| Dorpsstraat 12-14 | 2 | ||
| Dorpsstraat 25 | 7 | 0 | |
| Dorpsstraat 9-11/Tormentilstraat 2a-e | 15 | 15 | 0 |
| Dorpstraat 58 (Ruif) | 2 | 0 | |
| Entreegebied Landsmeer Oost | 25 | 75 | 50 |
| Fuutstraat 2 (Brandweer/LOL) | 15 | 0 | |
| Kerkebreek 7-17 | 9 | 0 | |
| M.L. Kingstraat 2 (SamenMeer) | 25 | 0 | |
| Noordeinde 131 | 1 | ||
| Noordeinde 8a | 20 | 0 | |
| Oude Keern/Calkoenstraat | 32 | 0 | |
| Purmerland 42 A-A/44 | 15 | 0 | |
| Violierweg (oude gemeentewerf) | 38 | 2 | |
| Zuideinde 34(Schaapskooi) | 6 | ||
| Zuideinde 40 (Vita Flora) | 11 | 0 | |
| Zuideinde 42 | 0 | ||
| Zuideinde 63 | 12 | 12 | |
| Zuideinde 81 a (Witte Doos) | 80 | 0 | |
| Zuideinde 99 | 48 | 0 | |
| 122 | 357 | 119 | |
| 20% | 60% | 20% | |
Grafische representatie






Conclusies uit de inventarisatie van mogelijke projecten
- Als alle mogelijkheden gerealiseerd zouden worden, zouden 598 woningen aan de voorraad worden toegevoegd.
- Daarvan valt precies 30% (178 woningen) in het segment sociale huur.
- En 45% (269 woningen) in het segment middenhuur of betaalbare koop.
- Samen dus 75% – ruimschoots meer dan het voorgeschreven twee derde deel.
- Van de 178 sociale huurwoningen kunnen er wettelijk maximaal 50% worden toegewezen aan mensen uit Landsmeer. Dat zijn er dus 89.
- Bij de 598 woningen gaat het in 357 (69%) gevallen om appartementen.
- Van de 598 woningen zijn er 122 (20%) bedoeld voor senioren en 357 (60%) voor starters.
- In de betaalbare middensector worden meer woningen voorzien (45%) dan de Woonzorgvisie voorschrijft (37%).
- In de duurste categorie juist minder: 25% in plaats van 33%.
Kans op realisatie
Wat we voor ogen moeten houden, is dat het gaat om mogelijkheden voor woningbouw. Er is een aanzienlijke kans dat niet alle mogelijkheden benut kunnen worden. Er zijn risico’s waarop de gemeente en partners niet altijd grip hebben, zoals veranderende wet- of regelgeving, marktontwikkeling of grote weerstand bij bewoners of omwonenden. De Woonzorgvisie waarschuwt daarvoor. [Woonzorgvisie 2025-2029, p.8]
Het langslopen van de projecten toonde aan dat er inderdaad beren op de weg kunnen verschijnen: de gemeenteraad kan ergens een streep door zetten (Den Ilp 85), bewoners kunnen in geweer komen (Aalscholverstraat/Zultestraat) of de gemeente komt er niet uit met een projectontwikkelaar (Zuideinde 42). Ook kunnen locaties tijdens een ontwikkeltraject van eigenaar veranderen (Witte Doos).
Sommige projecten zitten nog in de onderzoeksfase. Is het mogelijk? Om een wijk te realiseren op de lappendeken van grondbezit in het entreegebied is bijvoorbeeld geen eenvoudige uitdaging, terwijl het om verreweg het grootste project gaat. Mocht het om een of andere reden geen doorgang kunnen vinden, dan scheelt dat 150 woningen.
Voor sommmige locaties is er nog geen plan, of zelfs nog geen ontwikkelaar. Naast het Entreegebied bijvoorbeeld Noordeinde 8a of Dorpstraat 9-11.
Anderszijds zijn er ook locaties waarvan het zeer aannemelijk of zelfs zeker is dat de plannen gerealiseerd kunnen worden (bijvoorbeeld Zuideinde 99, Breekoever 3, Oude Keern/Calkoenstraat, Violierweg, Sneek).
Op basis van de dossiers lijkt ons de doelstelling van 340 woningen op dit moment haalbaar. Of deze echt vóór 2030 gerealiseerd zijn, is minder zeker. De dossiers laten ook zien dat optimistische voorspellingen voor het daadwerkelijk starten van de bouw lang niet altijd uitkomen. Het wijkje op het terrein van Sneek en het Breekproject zijn daarvan de meest in het oog springende voorbeelden.
